Ste vedeli, da imamo dvoje možganov?

 

V prebavilih imamo naše druge možgane (‘second/gut/enteric brain’)? In ali veste, da smo dejansko samo 10% dejansko ljudje?

 

Poznate tisti občutek v trebuhu, ki vam govori, da je nekaj prav ali ne (‘gut feeling’)? To so naši drugi možgani, ki nam nekaj sporočajo! Tudi po obliki in izgledu so podobni našim glavnim možganom.

 

V naših prebavilih živi nevidni organ, sestavljen iz bakterij, ki se imenuje mikrobiota oziroma mikrobiom. 90% celic v telesu je bakterijskih in služi temu organu. Dejansko je človek ‘le’ gostitelj temu enormnemu sistemu, ki služi za dobro delovanje naših ‘prvih’ možganov. Ta sistem nadzoruje naše zdravje oziroma bolezni (diabetes, debelost, kronične bolezni, avtoimunske itd..)

 

Raziskave na tem področju so pokazale, da spremembe v mikrobiomu črevesja spreminjajo vedenje in spreminjajo fiziologijo in nevrokemijo možganov. Menijo, da te spremembe prinašajo ali povečujejo:

  • anksioznost
  • depresija
  • avtizma
  • shizofrenija
  • multipla skleroza
  • nevrodegenerativne motnje

Približno 80% našega imunskega sistema je v prebavilih.

 

Prebavni sistem – ki vključuje požiralnik, želodec in črevo – je edini organ v telesu, ki ima svoj živčni sistem. Ta mu omogoča, da deluje neodvisno od možganov.

 

Zakaj je naše črevesje edini organ v našem telesu, ki potrebuje lastne “možgane”? Je to samo zaradi prebavnega procesa? Ali je ena od nalog drugih možganov, da prisluhnejo trilijonu mikrobov, ki živijo v črevesju? (Mimogrede toliko je tudi človeških celic v telesu).

 

Ker kemični signali potujejo od črevesja do možganov in obratno, imajo tisti z gastrointestinalnimi simptomi večje tveganje za nihanje v razpoloženju, anksioznost in depresijo.

 

Kaj je človek naredil v zadnji eri z zlorabo antibiotikov in carskih rezov? Človeško bitje, ki pride na svet po ‘bližnjici, ni kodirano z ustrezno floro in zato bolj podvrženo določenim boleznim.

 

Zelo zanimivi so izsledki raziskave, kjer so miši okužene z določeno bakterijo, ki uničuje dobro mikrobioto, izgubile strah pred mačkami – celo privlačiti so jih začele Tako so z lahkoto postale njihov plen!

 

Da, takšno moč imajo bakterije v nas, nadzorujejo naše življenje in vplivajo na možgane. Čeprav drugi možgani niso sposobni zavestnih misli, pa vseeno vplivajo na naše počutje in razpoloženje! Dvosmerna povezava je vzpostavljena preko vagusnega živca (možganki živec). Vagus nadzoruje skoraj vse organe v telesu!

 

Torej, če smo depresivni ali brez volje (motivacije) za gibanje, delo, potem bomo sedaj vedeli, iz kje lahko izvira problem in si bomo lažje pomagali – ali poiskali pomoč!

 

Črevesni živčni sistem je tako obsežen, da lahko deluje kot neodvisna entiteta brez komunikacije z našim centralnim živčnim sistemom, čeprav sta sicer v redni komunikaciji. Če pride do prekinitve vagusnega živca (poti do možganov), lahko črevesje deluje celo brez povezave do možganov. Na tem mestu se nam postavlja vprašanje: Kateri “možgani” imajo večji vpliv na naše duševno stanje?

 

V možganih imamo okoli 100 bilijonov nevronov, v drugih možganih pa kar 100 milijonov, kar je več kot jih ima hrbtenjača ali periferni živčni sistem!

 

Ali ste vedeli, da je večina serotonina – hormona sreče (90%!), ki uravnava ne le prebavo, ampak tudi razpoloženje, apetit in vzorce spanja, ustvarjena v prebavilih in ne možganih?

Nekatera izmed najbolj pogosto predpisanih zdravil za zdravljenje anksioznosti in depresije, kot so Prozac, Zoloft in Paxil, delujejo na nivoju uravnavanja serotonina.

 

Kaj nam vse to pove o naših boleznih in zdravstvenem stanju/počutju modernega človeka? Kako stres in plitko dihanje vplivata na mikrobioto? Kako industrijska prehrana hrani slabe bakterije? Kako sedeč način življenja utesnjuje njen življenjski habitat? Kako premalo gibanja zavira njeno gibanje? Kakšen inkubator je moderna ženska svojemu otroku?

 

Naš sodoben, hitri način življenja je pripeljal večino od nas k uživanju številnih predelanih in pakiranih živil, napolnjenih z glutenom, mlečnimi izdelki, sojo in koruzo. Ta živila so za večino od nas zelo vnetna. Vnamejo naše črevesje, kar vodi do težav s črevesjem (‘leaky gut’), in razdražijo naše možgane, kar vodi v motnje razpoloženja in uma.

 

Neurejena prebava (‘leaky gut’) vpliva tudi na našo sposobnost, da pravilno prebavimo in absorbiramo hranila, ki lahko sčasoma povzročijo pomanjkanje vitaminov.

 

Veliko ljudi, s katerimi se pogovarjam ugotovijo, da so »čustveni jedci« in v bistvu ni to nič nenavadnega, če slabe bakterije prevzamejo nadzor nad nami.

 

Podobno kot vsak ekosistem, v katerem živijo različne vrste in bijejo boj za obstanek, tudi (mikro) okolje znotraj črevesja narekuje, kateri prebivalci preživijo. Tako kot če bi se živali, ki so prilagojene vlažnemu deževnemu gozdu, borile za preživetje v puščavi, tako se mikrobi, ki so odvisni od sluzi borijo v okolju brez nje.

 

Ko je nivo dobrih bakterij, ki ohranjajo optimalno raven kvasovk, porušen, bodisi z jemanjem antibiotikov, pitjem preveč alkohola, prehranjevanjem z visoko stopnjo rafiniranih ogljikovih hidratov, bodisi z dolgoročno uporabo kontracepcijskih tablet, se kvasovke, vključno s kandido razrastejo.

 

Kandida ali kvasovke vplivajo na možgane in razpoloženje tako, da proizvajajo kemikalije, ki so neposredno strupene za možgane (njihovi iztrebki). Zato se mnogi, ki trpijo zaradi razrasta kandide, pritožujejo, da imajo možgansko meglo, slab spomin in depresijo ali anksioznost.

 

Kako ugotovimo, v kakšnem stanju je naše črevesje?

Odgovorimo si na sledeča vprašanja:

  1. Ali večkrat doživite/občutite ‘meglo v možganih’ (npr da se ne morete spomniti znanega izraza) in/ali imate težave s koncentracijo?
  2. Ali imate redno prebavo ter blato ne pušča veliko vidnih sledov na toaletnemu papirju in ima vzdržen vonj?
  3. Ali vas pogosto napenja?
  4. Ali vas pogosto peče zgaga?
  5. Ali se vam dostikrat dogaja odsotnost energije po obrokih in/ali čez dan?
  6. Ali vam pogosto niha razpoloženje?
  7. Ali se večkrat po nočnem počitku zbudite utrujeni?
  8. Ali se večkrat prenajedate oziroma podhranjujete?
  9. Ali večkrat nekotrolirano pridobivate/izgubljate na telesni teži?
  10. Ali nimate uravnoteženega apetita in velikokrat hrepenite po sladkem, slanem ali mastnem?
  11. Imate kandido ali parazite?
  12. Ali se večkrat vidite v negativni samopodobi?
  13. Ali ste pogostokrat anksiozni? Ali ste depresivni?
  14. Imate osteopenijo ali osteoporozo?
  15. Ali imate neredne mesntruacije, močne PMS-e, prezgodnjo menopavzo?
  16. Ali pogosto zbolite, vas pogosto bolijo mišice ali sklepi, morda glava?
  17. Imate diabetes in/ali prekomerno telesno težo?
  18. Ste slabokrvni? Trpite za pomanjkanjem določenih vitaminov?
  19. Imate težave s kožo? (akne, dermatitis, izpuščaje, rosaceo)?

Na koliko vprašanj smo odgovorili z DA?

 

Kaj lahko storimo že takoj danes?

  1. Začnimo uživati hrano, ki hrani našo mikrobioto – PRO – BIOTIČNO! (Npr fermenirana zelenjava, žita, mleko.. ne probiotike v obliki dodatkov)
  2. Začnimo 1x dnevno vsaj 5 – 10 minut izvajati dihalno – meditacijske vaje (poiščite naš brezplačni webinar o Dihanju z vajami.)
  3. Začnimo se masirati, še posebej abdominalni predel (V našem programu Poporodni preporod in Transformacija najdete vajo Abdominalna masaža). Masirajte svojega dojenčka in otroka. (Pridružite se nam na tečaju  masaže dojenčka!)
  4. Vsaj 1x premislimo pred uporabo antibiotikov in drugih farmakoloških sredstev (vključno s kontracepcijskimi tabletkami!).
  5. Začnimo se več gibati in manj sedeti! Naredimo vsaj 8.000 korakov na dan.
  6. Zmanjšajmo količino sevanja telefonov, tablic, računalnika in TV.
  7. Ženska, ki misli zanositi, naj se na to začne pripravljati že veliko prej! (Če potrebujete pomoč, jo najde v našem programu Celostna nosečnost)
  8. Kako se izogniti CARSKEMU REZU: https://www.vadbenaklinika.si/vbac-ali-kako-roditi-vaginal…/
  9. Kaj bi še dodali vi? Zapišite v komentar! Delite objavo, Človek je postal sam sebi volk!

 

Zdravo črevo je ključ do zdravih možganov.

 

V pripravi je nov Prehranski priročnik, ki bo vseboval tudi konkretne recepte in nasvete za zdravo črevesje, vključno z vajami. Priročnik bo plačljiv, vendar si ga samo vi, bralci tega bloga, lahko zagotovite brezplačno s klikom na spodnji gumb!

 

Vir navdiha:

https://www.youtube.com/watch?v=awtmTJW9ic8&list=WL&index=9&t=610s

https://www.scientificamerican.com/article/gut-feelings-the-second-brain-in-our-gastrointestinal-systems-excerpt/

http://www.micronutrients.com/magazine/gut-brain-second-mind/#

https://www.amymyersmd.com/2014/05/a-healthy-gut-means-a-healthy-brain/

https://illawarraathletic.com.au/gut-brain-axis/

Alja Malis

Alja Malis, specialistka za gibanje

Raziščite še več vsebin na temo:

Komentirajte