Kaj imajo skupnega boleče menstruacije, bolečine v križu pred/med menstruacijo ali v nosečnosti, boleči spolni odnosi, morda celo boleča defekacija (izločanje blata), neplodnost ter inkontinenca?

Odgovor je maternica, fiksirana v določenem nagibu.

Maternica je v žensko telo vpeta s pomočjo vezi oziroma ligamentov. Deset jih je. Najmočnejši povezuje maternico s križnico. Če sistem pravilno deluje, si ga lahko zamislimo kot lutko (maternica), ki jo vodi lutkar na nitkah (križnica, mišice medeničnega dna, mišice zadnjice, dihanje..). Maternica je ustvarjena za gibanje, vendar to gibanje ne poteka prosto po medenični votlini, ampak je omejeno. Ko se maternica ujame v določenem naklonu in se ne premika več, tam omejuje pretok krvi, limfe in pritiska na živčevje. Še posebej, ko se med menstruacijo napolni s krvjo in poveča svoj volumen 2- 2,5 krat.

Na zgornji sliki vidimo primer (Fig.1), kako maternica pritiska na mehur in s tem povzroča inkontinenco. Na drugi sliki (Fig.2) vidimo, kako maternica pritiska na križnico, katera je povezana z ledveno hrbtenico in tako lahko povzroča bolečine v križu, ali v medenici, ki se lahko širijo tudi po nogi navzdol, kot išias. Na sliki tri (Fig.3) vidimo, kako pritiska na danko (rektum) in s tem povzroča boleče defekacije ali hemoroide. V zadnjem primeru (Fig.4) pa vidimo najbolj skrajni primer, ‘retrofleksijo’ maternice, ki pritiska na danko in križnico hkrati.

Kako sploh pride do tega, da se maternica zamakne?

Vzrokov je lahko več, najpogostejši je verjetno sedenje oziroma neustrezno sedenje (na trtici) v preveliki časovni enoti. Pojasnim v naslednjem odstavku.

Ligamenti maternice imajo drugačne lastnosti, kot ligamenti v kolenskem sklepu. Slednji so veliko debelejši in čvrsti. Ligamenti maternice so v bistvu mešanica skeletnih in gladkih mišic, hormonskih receptorjev, treh tipov kolagena in krvnih žil. Ti specializirani ligamenti imajo refleksogene lastnosti. To pomeni, da omogočajo gibanje maternice do določenih stopinj, ne da bi se pri tem poškodovali. Za takšno delovanje pa je pogoj, da so pravilno obremenjeni s silami, saj le to stimulira pravilen razvoj kolagena.

Eden izmed glavnih ligamentov je ‘uterosakralni’ oziroma ta, ki povezuje maternico s križnico. Če sedite na trtici, namesto na sednih kosteh (kot večina ljudi), potem dovolite, da maternica ‘sedi’ na tem ligamentu in ga poškoduje.

Drugi razlogi:

CARSKI REZ je velikokrat razlog za antervertirano in retrofleksirano maternico (slika Fig.4) To dokazuje slednja raziskava.

ZLOM TRTICE oziroma padec na trtico, ker vpliva na pozicijo glavnega podpornega ligamenta in s tem maternice.

NOSEČNOST – največkrat kot posledica nepravilne uporabe telesa skozi sedenje in premalo hoje.

ABDOMINALNI POSEGI V obliki adhezij (zarastlin), ki nastanejo po posegih in se ‘prilepijo’ tudi na maternico ter jo s tem ‘fiksirajo’.

ZAKRČENE IN TOGE MIŠICE MEDENIČNEGA DNA

PREVEČ RIGOROZNA VADBA, SKAKANJE PO TRAMPOLINU, JAHANJE KONJEV, PROFESIONALNO KOLESARJENJE

Obstajajo tudi vzroki, na katere težko vplivamo:

  • starost
  • konstitucija telesa
  • hormonsko ravnovesje
  • stopnja že nastale ‘škode’ na ligamentih maternice

Katere so možne posledice:

  • zelo boleči menstrualni krči
  • bolečine v križu pred in med menstruacijo ter išias
  • urinska inkontinenca
  • prolaps maternice
  • napihnjenost, slabše odvajanje
  • neplodnost
  • ciste na jajčnikih
  • endometrioza
  • ovulacijska bolečina ali občutljivost
  • infekcije
  • varikozne vene
  • boleče defekacije
  • miomi na maternici, histerektomija
  • spontani splavi

Kako si lahko pomagamo?

1.  Zmanjšamo vzroke tveganja. Za primer: ne sedimo na trtici, ne sedimo skupno več kot 20 minut ne da bi se pretegnili, več hodimo (10.000 korakov na dan), ne tečemo po asfaltu, ne izvajamo preveč rigorozne vadbe, izogibamo se pretiranemu skakanju na trampolinu, skrbimo za optimalno telesno držo.

2. Izvajamo trebušno masažo. Naročimo se k manualnemu visceralnemu terapevtu ali si izvajamo masažo sami (vaje so v online programu Poporodni preporod ali Jungle Fit Mama, tudi v Funkcionalno medenično dno.)

3. Izvajamo masažo trtice, perinea. (Prav tako prikazano v programu Poporodni preporod in Funkcionalno medenično dno).

4. Poskrbimo za ustrezno obutev. Nizki čevlji, ki ne posegajo v naklon medenice.

5. Poskrbimo, da znatno ne povečujemo pritiska v trebušni votlini. Zato pravilno dvigujemo otroke in bremena (program Poporodni preporod, Fit v pisarni, FMD..) ter ne zadržujemo diha ob tem.

6. Skrbimo za pravilen naklon medenice (nevtralen položaj, ki ni preveč nagnjen naprej ali nazaj). Največkrat to najlažje poskrbimo s sprostitvijo mišice psoas. Uporabljamo tehnike CRP – constructive rest position (Poporodni preporod, Fit v pisarni..) in TRE – trauma release exercise (Jungle fit mama).

7. Izvajamo dihalne tehnike, ki predihajo maternico in spravijo v obtok kri, ki zaradi fiksirane lege maternice lahko zastaja. (Vsi programi)

8. Poskrbimo za hranila za vezivna tkiva in sklepe. (Priročnik je v programu Jungle Fit Mama).

 

Tudi nosečnice oziroma bodoče nosečnice bi morale veliko dati na mobilno maternico, saj lega maternice narekuje lego dojenčka v njej. Poznamo pozicije dojenčka, ki jih je težje roditi (seveda tudi odvisno od anatomske oblike maternice), kar lahko privede do medikaliziranih in kirurških porodov (CR, epiziotomija itd), kar posledično – zaradi postoperativnih notranjih adhezij – pelje v nove težave z maternico (in tudi mehurjem). (V zvezi s tem lahko preveriš naš online program za nosečnice Celostna nosečnost, Mini vadbo v skupinah, delavnice Naravna nosečnost & naravni porod in individualno obravnavo, vse zbrano najdeš pod kategorijo nosečnice.)

Kako vemo, če imamo zarotirano maternico?

V bistvu ne vemo, razen če ne opravimo pregled pri ginekologu ali pri visceralnem osteopatu.

Telovadba za maternico je del programa Jungle Fit Mama in Funkcionalno medenično dno, njeni ‘stranski učinki’ pa so tudi:

  • izboljšava telesne drže
  • bolj funkcionalne mišice medeničnega dna
  • optimiziranje tehnike dihanja
  • manj bolečih sklepom, vključno s hrbtenico
  • boljša prebavo
  • boljša telesno predizpozicijo za zanositev
  • boljši zgled otrokom

Maternici prijazne vaje izvajamo tudi na vadbah v našem vadbenem studiu.

Če želite izvedeti še več, poslušajte audio izjavo mlade ženske, ki še ni imela otrok, pa je imela vsak mesec 6-8 dni tako boleče menstruacije, da so jo zdravniki dali za krajše obdobje v umetno menopavzo.

Alja Malis

Alja Malis, specialistka za gibanje

Raziščite še več vsebin na temo:

Komentirajte