O lepi telesni drži smo že veliko govorili, ampak nikoli še nismo prav posebej izpostavili, kakšen je njen vpliv na možgane in s tem nazaj na celotno telo in njegovo delovanje!

 

Način sedenja vpliva na način razmišljanja!

 

Kaj sploh je drža in čemu služi?

 

Človekova pokončna drža služi kot opora notranjim organom in kot gibalni aparat za bipedalno gibanje (gibanje po dveh nogah) v ‘boju’ z gravitacijo. Naša drža deluje tudi kot ‘antena’ (sprejemnik) za senzorične inpute (vnos) skozi oči, stopala, čeljust, medenico, sklepe in mišice s fascijami, da lahko ustvarja (preko možganov) potem motorični (gibalni) in kognitivni (umski) ‘output’ (iznos).

 

Človeška drža je zato zelo inteligenten sistem in ga ne smemo podcenjevati!

 

Kaj je kognitivni proces?

 

To je umska aktivnost povezana z mišljenjem, učenjem in spominom.

 

Kaj se zgodi  v telesu oziroma  možganih, ko imamo sključeno držo?

 

  1. Sprošča se več kortizola (stresni hormon)  – spremeni se biokemija ki vpliva na nevrotransmitorje (živčne prenašalce)
  2. Spremeni se razpoloženje – na slabše. (Ko smo slabe volje ali depresivni in sključeni, lahko poskusimo poravnati držo in s tem izboljšati razpoloženje)
  3. Izgubimo fokus oziroma koncentracijo (če na primer predavanje poslušamo sključeni)
  4. Sključena drža je prisotna pri težavah kot so ADHD, avtizem
  5. Slab sprejem senzoričnih informacij in posledično slab motorični odziv
  6. Manjša odpornost na stres – in večja dovzetnost za bolezni, izgorelost, alergije..
  7. Še bi lahko naštevali..

 

Kako gibanje vpliva na možgane (in tudi preventivo pred demenco) smo podrobneje razdelali v trilogiji videov o nevroplastičnosti možganov…

 

Če vemo, kako ključna je naša drža (in gibanje) za naše možgane (in telo) – in za naše otroke, zakaj potem čakamo, da smo sključeni oziroma da smo ‘stari’ in sključeni, ko začnemo ukrepati?

 

 

Študije so tudi pokazale, da lepa pokončna drža vpliva na:

  • boljše (poslovne, življenjske) odločitve
  • povečuje kreativnost
  • še posebej drža ‘z vratno grbo’ vpliva na slabši dotok krvi v možganov in dokazano vpliva na slabše kognitivne funkcije in slabši verbalni spomin pri zdravih odraslih

 

 

Druga študija na otrocih, ki sedijo s sključeno držo je pokazala, da vpliva tako psihološko kot fiziološko na otroke – Pokončna drža je rezultirala v večji vitalnosti, zadovoljstvu in boljšo udeležbo na testih z računanjem ali razumevanjem slišanega.

 

Drža vpliva tudi na dihanje 

 

in s tem direktno na obremenjenost telesa s stresom in zastajanjem odpadnih snovi in toksinov (limfa) in slabšo oksigenacijo.

 

V sključeni drži težko dihamo s trebušno prepono, ki je glavna dihalna mišica (v ne-stresnem načinu dihanja), 

 


Trebušna prepona glavna dihalna mišica – Ali jo uporabljamo?

 

Manjše gibanje trebušne prepone (zaradi plitkejšega dihanja) povzroči:

  • Slabšo izmenjavo plinov v spodnjih delih pljuč
  • Manj kisika v celicah
  • Večja občutljivost na CO2 (prehitro dihanje, zadihanost..)
  • Manj stimulacije za vagusni živec (težje obvladujemo stres)
  • Manj masaže notranjih organov (manj gibanja manj vitalnosti)
  • Manjši IAP (znotraj trebušni pritisk) in s tem slabša drenaža globoke trebušne limfe
  • Manj gibanja za mišice medeničnega dna in globoke trebušne mišice
  • Večja možnost za pojav inkontinence ali prolapsa  
  • Slabša podpora hrbtenici (bolečine v križu, v vratu..)
  • Manjša stabilnost medenice (biomehanične posledice kjerkoli v telesu)

 

Drža vpliva na naš način hoje

 

Sključena drža vpliva na slabši ‘gait’ – način hoje, teka in športnih dosežkov. Sklepi so pri slabi drži manj centrirani in bolj podvrženi obrabam in poškodbam.

 

Slaba drža vpliva tudi na slabše ravnotežje

 

s tem pa se povezuje hitrejše staranje in kognitivni odklon. Skozi vaje za boljšo držo lahko vzdržujemo ravnotežje in skozi vaje za boljše ravnotežje, lahko vplivamo na boljšo držo in kognitivne sposobnosti.

 

Drža vpliva na prebavo 

 

in delovanje notranjih organov.Sključena drža fizično utesni prebavila, zaradi česar (in zaradi statike drže v ne-gibanju) lahko povzroči celo zlepljenine črevesja in fascij (ovojnic). Zaradi stresnega načina dihanja v sključeni drži prebava trpi tudi zato, ker se upočasni ali sutavi in hrana gnije v nas.

 

Drža vpliva na počutje

 

Sključena drža se povezuje z depresijo, anksioznostjo, bolj pesimistično miselno naravnanostjo pri čemer je lahko vzrok tega ali posledica.

 

Drža nosečnice vpliva na lego ploda 

 

in s tem na razvoj ploda, na način poroda in okrevanje po porodu. Razvoj ploda je mišljen kot na primer ekstenzijski ali drugi asimetrični vzorec oziroma kot pritisk na možgansko deblo, kjer se razvijajo primarni refleksi. Zaradi slabe drže v nosečnosti se lahko razvije ali poveča diastaza rektusov (razmik trebušnih mišic), bolečine v medeničnem obroču in težje okrevanje po porodu (kasnejša povrnitev v formo). Več v programu Celostna nosečnost.

 

PS Preberite članek, kako je dober razvoj otroka in njegovih možganov odvisen od dobrega razvoja in integracije primarnih refleksov!

 

In konec koncev drža staršev vpliva na držo njihovih otrok ali celo posvojencev!

 

Kaj lahko storimo takoj danes?

 

Ključno je, da ukrepamo – ne glede na našo starost in ne glede na način življenja oziroma naravo poklicnega dela.

 

  1. Začnite redno prekinjati sedeče delo oziroma katerokoli statično držo.
  2. Začnite se masirati z masažnimi žogicami, ker boste tako izboljšali propriocepcijo oziroma zavedanje lastnega telesa.
  3. Naj vas nekdo posname, ko sedite, stojite, hodite in opazujte svojo držo.
  4. Med delovnim časom naredite nekajkrat preproste raztezne vaje. (Fit v pisarni)
  5. Uvedite jutranjo ali večerno 5-10 minutno vadbeno rutino, ki jo vsake toliko zamenjate z novo.
  6. Začnite delati spremembe takoj danes, čeprav z majhnimi koraki
  7. Postanite zgled tudi svojim otrokom!
  8. Preverite vpliv oči, čeljusti in stopal na telo oziroma držo (Prijavite se na brezplačni webinar z Juretom Tuškom osteopatom in posturologom, ki bo 8.9. 2022)
  9. Začnite več sedeti na tleh.
  10. Preverite naše že obstoječe nasvete za držo na našem youtube kanalu!

 

Kako vam lahko pomagamo na Vadbeni kliniki?

 

  1. Za vas ali vaše podjetje pripravimo preprosto, zanimivo in učinkovito delavnico po meri z uporabnimi praktičnimi vajami
  2. Na individualni obravnavi analiziramo telesno držo in vam sestavimo program vaj po meri, ki vključuje tudi upravljanje s stresom. 
  3. Program Odkleni vratno grbo, Resetiraj se s samo-masažnimi žogicami ali program Transformacija vam pomagajo počasi osvajati nove korake
  4. Če ste po porodu in imate slabo držo in šibke trebušne mišice, vam toplo priporočamo program Poporodni preporod.
  5. Če ste noseči pa priporočamo program Celostna nosečnost, ki bo koristil ne samo vam, ampak tudi plodu (lega ploda).
  6. Če želite izboljšati držo svojemu otroku, lahko pridete bodisi na individualno obravnavo bodisi investirate v program Jungle kid.
  7. Lahko pa samo komentirate v spodnje polje in vam bomo prijazno svetovali.

 

In še motivacija za konec..

 

  Če je uspelo 85 letni gospe (in to samo z ustrezno vadbo), potem lahko uspe tudi vam!

Alja Malis

Alja Malis, specialistka za gibanje

Raziščite še več vsebin na temo:

Showing 2 comments
  • Katarina
    Odgovori

    Verjetno je mišljen kognitivni upad?

    • Alja Malis
      Odgovori

      Ja tako je. Sem se napačno izrazila?

Dodaj odgovor za Alja Malis Prekliči odgovor