Če sledite našim objavam, ste verjetno že zasledili, kako pomembno funkcijo imajo bakterije in druga mikroflora v našem telesu, še posebej v črevesju. V bistvu smo le 10% človek, saj je 90% celic v našem telesu bakterij. Še bolj osupljivo pa je dejstvo, da te bakterije predstavljajo kar 99% genov ‘človeškega’ telesa! Se pravi samo 1% genov v našem telesu je v bistvu tistih, ki smo jih podedovali od naših staršev. To je zelo pomemben podatek, ko govorimo o ‘dednih’ boleznih in težavah, ki nas pestijo.

 

Ker imajo bakterije tako veliko vlogo v našem življenju, bi se lahko vprašali ali mi obstajamo za bakterije kot neke vrste kondominij, v katerem živijo – ali one živijo za nas, da nam pomagajo prebavljati hrano, tvoriti vitamine, komunicirati z mitohondriji celic po vsem telesu in predvsem.. da tvorijo POSTBIOTIKE?

 

Dejansko živimo eni za druge. Mi vsekakor ne bi mogli preživeti brez njih, one pa tudi ne brez nas. To je čudovito simbiotično dejstvo. In če zadeve funkcionirajo, tako kot bi morale, potem nas bakterije varujejo pred boleznimi, staranjem, virusi, kognitivnim odklonom, depresijo ipd.. saj gre tudi za njihovo preživetje!

 

Torej kaj so postbiotiki in zakaj so tako pomembni?

 

Ker bomo v  tem zapisu govorili o POSTBIOTIKIH, za katere najverjetneje še niste slišali, si vseeno najprej poglejmo, kaj so PROBIOTIKI IN PREBIOTIKI, saj vsota enih in drugih rezultira v POSTBIOTIKIH.

 

V bistvu je razlaga zelo preprosta:

 

PREBIOTIKI + PROBIOTIKI = POSTIBIOTIKI

 

Cilj zagotavljanja zdrave mikroflore  so vedno postbiotiki. Postbiotiki so tisto, kar dejansko potrebuje naše telo. Ali jih imate?

 

Kaj so probiotiki?

 

Probiotiki, pravi dr. Bulsiewicz, so živi mikroorganizmi (tipično bakterije in tudi kvasovke), ki telesu koristijo tako, da izboljšajo imunski sistem, zmanjšajo vnetja, pomagajo pri prebavi in ​​izboljšajo razpoloženje. Živijo v našem črevesju, obstajajo pa tudi živila, ki vsebujejo probiotike, kot so jogurt, kefir, kombucha, kimchi, kisla zelenjava in miso. (Kot že veste jih lahko najdete tudi kot prehransko dopolnilo.)

 

Kaj so prebiotiki?

 

Prebiotiki so hrana za dobre bakterije v našem črevesju. Prebiotiki so gorivo ali energija za naše bakterije. Pomagajo čim hitreje povrniti ravnovesje dobrih bakterij.. Nekateri najpogostejši vključujejo inulin, oligosaharidi, beta glukane, odporni škrob.

 

Kaj so postbiotiki?

 

To je relativno nov izraz (zato ga morda še niste slišali!), ki ga je ‘skoval’ dr. Bulsiewicz.), ki se uporablja za opis “funkcionalnih bioaktivnih spojin, ki nastanejo v črevesju med fermentacijo in ki so namenjeni krepitvi zdravja v telesu”. Postbiotiki so v bistvu stranski produkti probiotikov. Probiotiki jedo hrano, ki fermentira v črevesju in pri tem nastanejo postbiotiki.

 

Katere so koristi postbiotikov za naše telo?

 

Raziskave o delovanju človeškega mikrobioma so mlade, verjetno je za pričakovati še veliko novega. Vseeno pa lahko opredelimo že kar nekaj dejstev, podprtih z raziskavami in študijami.

 

  1. Preprečujejo nastanek permeabilnega (prepustnega) črevesja ‘leaky gut’

 

Najpomembnejša naloga naše mikrobiote je, da ščiti tanek enocelični epitelij črevesne stene pred uhajanjem črevesne vsebine v naše telo (odmrlih bakterij, patogenov in neprebavljenih delcev hrane). Črevesne bakterije v ta namen ustvarjajo butirat, maščobno kislino s kratkimi verigami, tako imenovani postbiotik, ki preprečuje nastanek sindroma prepustnega črevesa ‘leaky gut’. Nastaja z uživanjem (prebiotikov) v obliki v vodi topnih vlaknin.

 2. Postbiotiki lahko znižujejo vnetna stanja.

3. Postbiotiki pomagajo krepiti imunski sistem.

4. Postbiotiki lahko pomagajo preprečiti nastanek diabetesa tipa II.

5. Postbiotiki preprečujejo nastanek diabetesa tip III (Alzheimer) in tudi drugih bolezni kognitivnega odklona (kot npr Parkinson) – saj postbiotiki ščitijo možgansko krvno pregrado in komunicirajo s CŽS na različne načine (kemično, električno in preko vagusnega živca).

6. Posebna vrsta postbiotikov, imenovanih psihobiotki (GABA), ki pomagajo pri zmanjševanju anksioznosti, depresije, fobij..

 

Kako poskrbimo, da naše telo (črevesne bakterije) ustvari čim več postbiotikov?

 

Na prvem mestu moramo poskrbeti, da nam v črevesju ne razrašča ‘plevel’ in da nam probiotiki ne uhajajo iz debelega črevesja v tanko črevo (SIBO) ali celo skozi stene črevesja.

 

Človeška črevesna mikroflora je edinstvena za vsakega človeka, je unikatna kot prstni odtis. Ključni čas razvoja so prva tri leta našega življenja, zato je takrat izrednega pomena, kaj otrok je, koliko je v stiku z naravo (zemljo, živalmi) in koliko zdravil prejme (ključni delež pa prispeva njegova mati, ki mu osnovno mikrofloro prenese ob vaginalnem porodu). 

 

Faktorji, ki skozi življenje uničujejo našo črevesno floro (njeno raznolikost) so:

  1. Industrijsko pridelana in ali predelana hrana
  2. Preveč lektinov
  3. Sladkor (tudi v sadju, če je tega preveč)
  4. Premalo vlaknin v hrani oziroma prebiotikov
  5. Zdravila (antibiotiki, kontracepcijske tablete, protibolečinska sredstva, zaviralci protonske črpalke..)
  6. Stres (oziroma premalo čuječnosti, dihanja s prepono, meditacije)
  7. Premalo gibanja (ali preveč gibanja maratoni, vsakodnevni naporni treningi..)
  8. Premalo spanca ali spanec slabe kvalitete
  9. Preveč kemikalij in toksinov, sevanja v naši prehrani, domovih, kozmetiki..
  10. Preveč sanitanizacije, nepotrebnega razkuževanja in premalo pristnega stika z zemljo.

 


Zdrave prehranske navade, gibanje na svežem zraku in lovljenje sončnih žarkov naj postanejo naša stalnica, ki je hkrati najboljša popotnica za naše otroke.

 

Kako izboljšamo sestavo črevesne flore?

 

Probiotiki kot prehransko dopolnilo? V zvezi s probiotiki v obliki prehranskih dodatkov  je treba vedeti, da se ne obdržijo za stalno. Črevesja ne kolonizirajo trajno, “pravi dr. Bulsiewicz. So kot turisti – pridejo, vplivajo na naše okolje in grejo. 

 

Večina probiotikov se tako ali tako ne prebije čez močno želodčno kislino in vse do debelega črevesja. Tudi če se prebijejo, tam ne bodo ostali za vedno. Poleg vsega pa potrebujejo hrano, če želimo, da preživijo vsaj nekaj časa. Njihova hrana so prebiotiki. 

 

Torej, kakorkoli obrnemo, potrebujemo ustrezno prehrano, ki jo spremljajo tudi gibanje, spanje, izpostavljenost sončnim žarkom, dihalne vaje, kvaliteten spanec..

 

Dandanes je to marsikateremu človeku ali staršu težko zagotoviti. Potrebno je imeti vsaj nekaj osnovnega znanja in volje, da povabimo nove navade v naše življenje. Obstaja nekaj trikov (seveda naravnih), kako izboljšamo ‘zdravje’ naše mikroflore. Ko jih obvladamo, življenje postane lažje. 

 

Zato smo za vas pripravili nov online priročnik ZDRAVO ČREVO – ZDRAVO TELO (IN MOŽGANI), kjer vam pokažemo pot in tudi zdrave bližnjice (‘biohake’). 

 

 

Ko je človek zopet deležen koristnih učinkov POSTBIOTIKOV se počuti bolj vitalnega, ima več energije, veselja do vsega, več zdravja, odpornosti, sprejema boljše odločitve in se bolje počuti v svojem telesu.

 

Dejansko tako kot bi moralo biti. 

 

Pa žal ni.

 

Človek je v zadnjih desetletjih izbral ugodje/profit v zameno za zdravje.

 

Posledice že plačujemo. Največji ‘davek’ pa bodo plačevali naši otroci.

 

Izstopimo iz tega vlaka že danes.

Alja Malis

Alja Malis, specialistka za gibanje

Raziščite še več vsebin na temo:

Showing 2 comments
pingbacks / trackbacks
  • […] si več o tem, kako delujejo črevesni mikrobi v našem blogu o POSTBIOTIKIH in preberite si tudi, kako se mikrobi povezujejo z našim IMUNSKIM […]

  • […] Tako kot vsa druga zdravila (še posebej pa antibiotiki) jemanje kontracepcijskih tablet znatno vpliva na sestavo in delovanje naše črevesne mikroflore ter prepustnost črevesne stene. Če še ne veste, v črevesju (pa tudi drugje po telesu) se nahaja za 1,5 kilograma večinoma koristnih bakterij, ki upravljajo z našim telesom (z zdravjem, počutjem, kognitivnimi funkcijami). O tem smo že veliko pisali, več si lahko prebereš tu: Kaj so postbiotiki in zakaj so ključni za naše zdravje in počutje? […]

Komentirajte