Neroden (‘štorast’) otrok, motnje pozornosti, avtizem, disleksija, anksioznost, težave s pisanjem, težave z branjem.. niso naključje ali gensko izražanje telesa. Pri teh težavah gre za neuravnovešeno delovanje možganov, še posebej med levo in desno polovico. Zato lahko starši zelo veliko naredimo sami, da pomagamo pri boljšem razvoju otrokovih možganov, morda pa tudi sebi.

 

Ta zapis je zaradi boljše razumljivosti in preglednosti razdeljen na 3 funkcionalne dele:

  1. Integracija leve in desne možganske hemisfere in ‘dexterity’
  2. Prečkanje telesne sredine (‘midline’)
  3. ATNR primarni refleks (Asymmetric tonic neck reflex) v povezavi z integracijo hemisfer

 

1. DEL INTEGRACIJA LEVE IN DESNE MOŽGANSKE HEMISFERE 

 

Naši možgani se delijo na dve polovici, ki opravljata različne funkcije. Leva stran možganov se povezuje z delovanjem desne polovice telesa in desna stran se povezuje z delovanjem leve. 

 

Lateralizacija je pojem, ki definira dominiranje uporabe ene (praviloma desne)  roke in noge. Ta dominantnost udov (še posebej roke) nam služi za večjo specializacijo fine motorike (pisanje, ročna dela ipd.), ki se nahaja v levi polovici možganov. Če bi enakovredno uporabljali levo in desno roko (ambidexterity), bi imeli dve ‘podpovprečni ali povprečni roki’, namesto ene ‘nadpovprečne’ oziroma specializirane. Kot imamo dominanco leve ali desne roke in noge, imamo prav tako tudi funkcionalno dominanco levega ali desnega očesa in ušesa. Tudi za nekatere živali je to poznano.

 

Pogoj, da se lateralizacija zgodi,  je funkcionalna komunikacija med levo in desno hemisfero. Okvirno do tretjega leta starosti je normalno in pravilno, da otrok uporablja obe roki, nekje do vstopa v šolo pa je pomembno, da ima otrok izbrano in uporablja dominantno roko.

 

V maternici, v fazi zarodka, se najprej razvije desna hemisfera, ki vlada do okvirno tretjega leta starosti. S pomočjo le te dojenček lažje zaznava prozodične glasove, razvije občutek navezanosti in neverbalno komunicira. (To mu omogoča preživetje.) Desna stran je tudi zadolžena za motoriko in ravnotežje, ki se v tem času razvija.

 

Potem se začne razvijati bolj leva hemisfera. Ta čas povezujemo z ‘zakaj’ obdobjem (otrok nenehno sprašuje zakaj zakaj in začne analizirati svet, kar je bolj stvar leve hemisfere.)

 

Iz tega razloga se tudi ne spomnimo stvari pred tretjim letom starosti, ker so spomini bolj stvar leve hemisfere.

 

 

Do otrokovega vstopa v šolo, bi morali hemisferi delovati približno integrirano – povezano. Zato tak otrok ne bi smel imeti težav s pisanjem, branjem in drugimi akademskimi sposobnostmi.

 

Prav tako ne bi smeli imeti več težav s pretirano navezanostjo do staršev ali ninic.

 

Otrok, kateremu se prekomerno razvije leva hemisfera (na račun desne) je lahko matematični genij, po drugi strani pa ima težave s socialnimi interakcijami in je motorično nespreten. Prekomerna genialnost na matematičnem področju v življenju težko odtehta deficit socialnih in motoričnih veščin.

 

Vsi imamo dominanco leve ali desne, ampak problem nastane takrat, ko se ena hemisfera preveč razvija in s tem prevzame naloge druge (‘task overtaking’) in jo zavira pri razvoju.

 

Nesorazmerno oziroma neuglašeno delovanje levih ali desnih možganov vodi v težave z učenjem, pisanjem in branjem in ali težave z obnašanjem in motnje pozornosti.

 

Tipično preveč aktivna leva hemisfera je značilna za ADHD, avtizem in shizofrenijo, preveč aktivna desna pa za bipolarno motnjo in disleksijo.

 

Leva stran je bolj intelektualna, analitična, strukturirana desna stran pa bolj kreativna, kaotična, nagonska , spontana..

 

Leva stran je kot pedalo za gas, desna stran pa kot zavora.

 

Leva stran predstavlja simpatikus, desna pa parasimpatikus.

 

Po mnenju dr. Melilla, lahko neuravnovešeni možgani vodijo do katerihkoli težav telesa in uma med drugim tudi do težav z delovanjem imunskega sistema, kroničnih bolezni, občutljivostjo na določeno hrano ipd.

 

Kje nastane problem?

 

2. DEL PREČKANJE ‘NEVIDNE’ VERTIKALNE TELESNE SREDINE

 

 

Gre za nevidno mejo med levo in desno polovico telesa, ki jo otroci večkrat težko prečkajo.

 

‘Midline’ oziroma telesna sredinska vertikalna linija je navidezna meja med desno in levo polovico telesa, ki ju opravljata nasprotni možganski hemisferi. 

 

 

Telesna sredinska linija

 

 

Naše človeško telo se mora naučiti dvoje: gibanja po dveh nogah (bipedalno gibanje) in upiranje gravitaciji – oboje hkrati.

 

Zato naše gibanje deluje po diagonalnem principu gibanja – leva noga – desna roka in obratno.

 

Pri tem morajo biti možgani sposobni komunicirati med seboj (preko corpus callosum) leva z desno polovico možganov in obratno.

 

Če možganski polobli ne bi komunicirali med seboj, bi bilo naše gibanje nerodno, imeli bi veliko težav s pisanjem (saj bi se na sredini papirja pojavila navidezna zrcalna meja, kar je značilno za disleksijo), gibi ne bi dosegli večje natančnosti in fine motorike.

 

Zanimivi so primeri, ko ljudem fizično ločijo leve od desnih možganov (zaradi močnih epileptičnih napadov, ki se ne odzivajo na zdravila) in dejansko prekinejo vse povezave med njima – (Split brain research). Levo in desno stran povezuje corpus collosum, ki je v tem postopku odstranjen.

 

Kaj se zgodi, ko se levi in desni možgani ne morejo pogovarjat med seboj? Oseba z ločenimi možgani sedi pred tablo s črno piko na sredini v katero mora gledati. Levo na tabli je napis ‘KLJUČ’ , ki je procesiran z desno stranjo možganov in desno na tabli je napis ‘OBROČEK’, ki je procesiran z levo stranjo možganov. Pri tej nalogi je oseba dobila navodila, da vzame en predmet (predmeti so za tablo in jih ne vidi) in pove (s pomočjo dotika), kateri predmet je dvignil. Oseba dvigne ključ in reče, da je dvignil obroček. Zakaj? Levo roko nadzirajo desni možgani. Ampak govor je v levih možganih. Ker desni možgani ne morejo sporočiti te informacije v leve možgane, kjer je govor, se levi možgani ‘obrnejo’ na napis na desni strani, kjer piše ‘OBROČEK’.

 

Sredinsko linijo prvič odkrijemo kot dojenčki, ko nesemo igračko z roko k ustom. Zato je zelo pomembno, da dojenčku ponudimo predmete s telesne sredinske linije (in ne s strani)..

 

Zmožnost prečkanja telesne sredinske linije tako ključno vpliva na branje, pisanje, motoriko telesa in splošne akademske sposobnosti, da ne omenjamo osnovne naloge, kot je obuvanje, oblačenje, zavezovanje vezalk ipd.

 

Kako opazimo, da ima otrok težave s prečkanjem sredine telesa?

 

Na prikazu lahko opazujete moja otroka, starost 3,5 in 7,5, oba desničarja, kako primeta pisalo, ki jima je bilo namenoma postavljeno na levo stran. Nika Luna je vzela pisalo z levo roko (čeprav je po večini že desničarka), saj se nahaja na njeni levi strani in ga točno na sredinski liniji telesa poda v desno roko – tako se je izognila prečkanju sredinske linije telesa. Brin je prijel pisalo z desno roko in pri tem prečkal sredinsko linijo. Nato sta oba otroka morala po črtici narisati linijo, ki je prečkala telesno sredino, pri čemer nista imela težav (celotni video boste našli v brezplačni poletni Akademiji – beri dalje).

Medtem, bi se lahko pojavil sledeč vzorec:

Otrok bi lahko bodisi obrnil svoje telo tako, da bi pobiranje pisala ali risanje linije potekalo znotraj iste strani sredinske linije – brez njenega prečkanja oziroma bi si premaknil papir tako, da bi linijo narisal znotraj iste strani linije – brez prečkanja.

 

Zelo zanimive stvari za opazovat pri svojih otrocih!

 

Preverite pri vašem otroku še:

  • Ali zna korakati pravilno (ko se desna noga dvigne, leva roka potuje naprej) oziroma ali hodi tako, da istočasno premika istostransko roko in nogo?
  • Ali lahko nariše z roko navidezni velik krog pred seboj – na da bi se pri tem obrnil vstran (torej stran od telesne sredine)?
  • Ali popiše samo eno stran papirja (če je desničar desno stran in obratno) oziroma premika pisalni list/zvezek tako, da le ta ostaja na isti strani nevidne sredinske telesne linije kot je roka s katero piše?
  • Ima težave z učenjem vožnje kolesa?

 

Kateri so poglavitni vzroki za težave pri integraciji?

 

  • Travma pri porodu, carski rez, vakuum, pritisk na fundus maternice, neustrezna lega ploda..
  • Neintegriran ATNR refleks (sledi v nadaljevanju)
  • Premalo gibanja (preveč zaslonov)
  • Oviranje gibanja (Stolčki, gugalniki, hojice, stajice..)
  • Poškodbe možganov

 

3. DEL NEINTEGRIRANI ATNR REFLEKS (ASIMETRIČNI TONIČNI VRATNI REFLEKS OZIROMA ASYMMETRIC TONIC NECK REFLEKS)

 

Če še niste slišali za primarne reflekse, si lahko preberete naš članek na temo Morojevega refleksa in anksioznosti, sicer pa na hitro obnovimo:

 

Primarni refleksi se razvijejo že v maternici in služijo dojenčku za preživetje. Vsi poznamo sesalni refleks, prijemalni refleks, morojev refleks.. morda nekateri tudi babinski refleks, simetrični in asimetrični tonični vratni refleks..in druge. Gre za nehotene gibe, ki jih upravlja možgansko deblo, saj možgani še niso dovolj razviti. 

 

Ključnega pomena je, da se ti refleksi ob svojem času (v večini najpogosteje do enega leta starosti) razvijejo (integrirajo) v kompleksnejše posturalne reflekse (postura = drža), ki omogočajo pojav razvojnih gibalnih mejnikov.

 

Pogosto se zgodi, da ti refleksi ostanejo. To pa pomeni zaostanek v razvoju.

 

Primer Asimetrični tonični vratni refleks

 

Ko dojenček obrne glavo v desno, se avtomatsko iztegneta isto-stranska roka in noga, medtem ko se kontra-lateralna uda pokrčita (in obratno).

 

 

Ta refleks se razvije 18. teden v maternici in je zelo pomemben refleks za vaginalni porod. Če je otrok rojen s carskim rezom ali vakuumom, morda nima tega refleksa! 

 

Namen tega refleksa je tudi, da prepreči zadušitev, ko dojenček leži na trebuhu ter v primeru, da bi dojenček padel, glavo obrne stran od tal, pri čemer se roka in noga na nasprotni strani iztegneta, na isti strani pa skrčita. To bi padajočemu dojenčku pomagalo, da bi vsaj delno z iztegnjenima udoma ublažil padec, glavo pa obrnil stran.

 

Če ta refleks ostaja (se ni integriral do šestega meseca starosti), otroku onemogoča optimalni razvoj plazenja in hoje (‘cross body movement’), kjer je potrebna integracija leve in desne hemisfere. 

 

Tak otrok bo imel težave s pisanjem in kopiranjem iz table, saj se mu bo vsakič, ko bo premaknil glavo v eno ali drugo smer, aktivirale roke in noge, zaradi česar bo moral vso energijo usmeriti v kontrolo pišoče roke in bo s tem izgubil fokus na povezovanju misli in pisanja oziroma pisanja po nareku. Pisava bo trša in prijem pisala neustrezen (disgrafija).

 

Tak otrok bo težko izrazil svoje misli skozi pisanje!

 

Iz istega razloga bo imel otrok težave s prečkanjem navidezne telesne sredine. Če se otrok med branjem z očmi kar naenkrat ustavi na svoji sredinski telesni liniji, ne more brati dalje ali pisat, to pomeni, da možgani ne morejo preklopit iz leve na desno hemisfero ali obratno. Na ta način postane branje zelo naporno in otrok ne ve, kaj je prebral, ker se ukvarja ‘samo’ z branjem ne z vsebino. 

 

 

Skoraj vsi otroci z disleksijo imajo neintegriran ATNR refleks. Zato imajo težave z razumevanjem, kaj je leva in desna, težje se orientirajo v prostoru in obračajo črke.

 

Neintegriran ATNR refleks je kot, da bi otroku na nek način zvezali roke in noge in preprečili njihovo koordinirano gibanje.

 

Posledice (neintegriranega ATNR refleksa) pa so vidne tudi v obnašanju in socialnih interakcijah.

 

Otrok, katerega obvladuje leva hemisfera (ki je bolj linearna in analitska stran možganov)

  • ‘Obsedenost’ z določenim predmetom, zadevo
  • Lahko sestavlja lego kocke ure in ure, ne da bi potreboval socialne interakcije
  • Težje razumejo socialne interakcije in telesno/obrazno mimiko

 

Otrok, ki ‘živi’ predominantno v desni hemisferi (kreativni možgani, širša slika, spontanost)

  • Pomanjkanje strukture
  • Motorično spreten
  • Večja navezanost (težje gre sam v svet)

 

Za otroka je ključno, da razvija obe hemisferi, čeprav bo ena vedno dominantna. To pa je mogoče edino skozi integralno delovanje obeh hemisfer.

 

Ko to dosežemo, otrokovo življenje postane veliko lažje in celo učenje postane igra.

 

V nadaljevanju našega prispevka sledijo prav konkretne vaje (igre), vendar tudi če jih ne boste nikoli pogledali ali izvajali, je ključno, da si zapomnite samo eno:

 

Največ kar lahko naredite za otrokov razvoj možganov je GIBANJE.

 

Naj se otrok prosto giba po plezalih, naj skače, kolesari, pleše, rola po tleh in hodi po vseh štirih. Gibanje krepi možgane in povezuje obe hemisferi.

 

V kolikor vas zanimajo bolj specifične vaje, pa berite dalje..

 

Katere vaje lahko izvajamo?

 

V pripravi je BREZPLAČNA POLETNA AKADEMIJA ZA STARŠE  na temo vaj za integracijo leve in desne hemisfere. Vaje so razdeljene na lažje in težje. lažje so primerne za otroke 3-5 let starosti, težje so primerne za otroke 6-9 let starosti oziroma starejše in odrasle.

 

VSEBINA:

  1. Kako testiramo dominantnost hemisfere pri sebi in otrocih?
  2. Kako testiramo neintegriran ATNR refleks?
  3. Vaje za integracijo ATNR refleksa
  4. Vaje za integracijo leve in desne hemisfere (lažje in težje)

 

Vaje vam bodo na voljo za časa šolskih počitnic, potem pa jih boste našli v programu JUNGLE KID.

 

Akademija se je začela 19.7.2022, zato redna prijava ni več mogoča. Vendar lahko v času do 31.8.2022, še vedno prejmete celotno vsebino brezplačno (vse v enem mailu).

 

PS: Ob prijavi ne dobite nobenega povratnega sporočila. Vsekakor pa bo vaša prijava zabeležena.

 

VIRI, VREDNI OGLEDA:

https://www.youtube.com/watch?v=w4nLn1wEyBI&t=1908s

https://www.youtube.com/watch?v=oC8ZSBG2TLM

https://www.youtube.com/watch?v=ueivhroZrsk

https://www.youtube.com/watch?v=oYKKzaXUkwQ

https://www.youtube.com/watch?v=91OqDaguXHw

Alja Malis

Alja Malis, specialistka za gibanje

Raziščite še več vsebin na temo:

Showing 51 comments
  • Marjetka KOVAČ
    Odgovori

    Zanima me brezplačna akademija?

    • Alja Malis
      Odgovori

      Najlepša hvala za vašo prijavo.

      • Tutić Sanja
        Odgovori

        Prijavljam se na akademijo <3

        • MAJA
          Odgovori

          Prijavljam se na akademijo. Hvala

  • Ana Iglar
    Odgovori

    Prijavljam se na akademijo.

    • Simona Rupčič
      Odgovori

      Prijavljam se na akedamijo

    • BARBARA
      Odgovori

      Se prijavljam.

      • Saša Muršec
        Odgovori

        Prijavljam se na akademijo.

      • Mojca
        Odgovori

        Prijavljam se

  • Alja Pišek
    Odgovori

    Prijavljam se na akademijo

    • Meta
      Odgovori

      Prijavljam se na akademijo.

  • Vesna Hriberšek
    Odgovori

    Pozdravljeni,] elum se prijaviti na predavanje.
    Hvala in lp, Vesna

  • Kutoš Irena
    Odgovori

    Prijavljam se na akademijo.

    • Suzana Eršte
      Odgovori

      Prosim za prijavo

    • NINA
      Odgovori

      Naprošam za prijavo.
      Lp

    • Sandra
      Odgovori

      Živjo! Prijavljam se na predavanje.
      Lep pozdrav, Sandra

      • Dragica Lah
        Odgovori

        Prijavljam se na akademijo

  • Vesna
    Odgovori

    Prosim za prijavo na akademijo. Hvala in sončen pozdrav

    • Sanja Veličković
      Odgovori

      Pozdravljeni. Prijavljam se.

      • Tanja
        Odgovori

        Prijavljam se na akademijo. Hvala. Lp.

    • Sanja K.
      Odgovori

      Prijavila bi se na akademijo.

  • Anita
    Odgovori

    Prijavljam se.

    • Tanja
      Odgovori

      Zdravo! Prijavljam se za poletno akademijo. 🙂

    • Teja
      Odgovori

      Prijavljam se. Hvala

  • Hanca Blazko
    Odgovori

    Prijavljam se na akademijo

  • Mateja Vrtovec
    Odgovori

    Prijavljam se na razgibano poletno akademijo!
    Lep pozdrav!

  • Mateja
    Odgovori

    Prijavljam se na brezplačno predavanje. Hvala že vnaprej!

  • Andreja
    Odgovori

    Pozdravljeni! Prijavljam se na akademijo! Hvala

    • Hana
      Odgovori

      Pozdravljeni! Prijavila bi se na predavanje.
      Hvala!

  • Tamara Gomaz
    Odgovori

    Hvala❤️

  • Andreja
    Odgovori

    Super tema! Sem zraven

    • Meta
      Odgovori

      Prosim za video vajo za oči.
      Prijavljam se na webinar z osteopatom Juretom.

  • Elizabeta
    Odgovori

    Hvala. ❤️

  • Aleš
    Odgovori

    Prijavljam se na brezplačno akademijo.

  • Korenčan Ana
    Odgovori

    Prosim za posredovanje vsebin akademije. Hvala

  • Tanja
    Odgovori

    Prijavljam se na brezplačno akademijo.

    • Ana
      Odgovori

      Prosim za posredovanje vsebin

  • Barbara
    Odgovori

    Pozdravljeni!
    Prijavljam se na brezplačno akademijo in hvala!

  • Špela M
    Odgovori

    Prijavljam se na brezplačno akademijo.

  • Boža
    Odgovori

    Prijavljam se na akademijo

  • Irena
    Odgovori

    pRIJAVLJAM SE. HVALA!

  • Teja
    Odgovori

    Prijavljam se

  • Kaja
    Odgovori

    Prosim za prijavo

  • Tina
    Odgovori

    Pozdravljeni! Z navdusenjem se prijavljam

  • Adela Strniša
    Odgovori

    Pozdravljeni, prijavljam se na brezplačno akademijo.

    Lp
    Adela

  • Bernarda
    Odgovori

    Tudi jaz se prijavljam.

  • Andrejka
    Odgovori

    Prijavljam se na vaš seminar.

  • Petra Snoj
    Odgovori

    Prijavljam se na brezplačno akademijo.

    Lp, Petra

  • Alenka
    Odgovori

    Prijavljam se na Vaš seminar
    Lp
    Alenka

  • Metka Bulc
    Odgovori

    Prijavljam se na vašo akademijo.
    Hvala in lep dan,
    Metka

Komentirajte